Techniki pozacenowe
Rodzaj zachęty, oferowanej przez organizatora promocji sprzedaży, której zadaniem jest skłonienie do zakupu promowanego produktu, jest jednym z wielu kryteriów podziału technik promocji sprzedaży. Z uwagi na swój praktyczny charakter, kryterium to zostało przyjęte, jako podstawa omówienia różnic i uwarunkowań stosowania akcji promocji sprzedaży. W poprzednich postach omówiono zastosowanie promocji sprzedaży oraz technik promocji sprzedaży o charakterze cenowym wykorzystywanych w akcjach skierowanych do nabywców ostatecznych.
Niniejszy tekst stanowi trzecią część cyklu poświęconego akcjom promocyjnym, opublikowanego wcześniej na łamach magazynu „Brief”. Jego celem jest pokazanie roli oraz przyczyn organizowania akcji pozacenowych, a także kluczowych różnic pomiędzy poszczególnymi technikami należącymi do tej grupy.
Rodzaje technik pozacenowych
Zastosowanie danej techniki promocji sprzedaży o charakterze pozacenowym zależy od charakteru celów stawianych przed marką, charakteru grupy docelowej, kategorii do której należy promowany produkt, przepisów prawa, a w praktyce także subiektywnych preferencji organizatora. Szczegółowe kryteria doboru technik do określonych celów promocji sprzedaży zostały omówione w poprzednich postach.
Do grupy technik promocji sprzedaży o charakterze pozacenowym można zaliczyć różne akcje dodające wartość do promowanego produktu. W przeciwieństwie do technik cenowych, akcje te nie obniżają ceny promowanego produktu. Poniżej zaprezentowane zostały przykłady technik, które najczęściej stosowane są w praktyce oraz tych, które wydają się być interesujące – a niedoceniane.
Samplingi
Techniki te mają za zadanie skłonienie przedstawicieli grupy docelowej do zapoznania się z produktem. W tym przypadku dodatkową wartością jest sama próbka pozwalająca na przekonanie się o zaletach produktu. Technika ta ma wiele odmian. Różnica między nimi polega na sposobie oraz miejscu przekazania próbki. Wyróżniamy sampling:
- za pośrednictwem poczty (adresowy/bezadresowy),
- za pośrednictwem centrów redempcyjnych,
- door-to-door (próbki dostarczane do drzwi gospodarstw domowych),
- w którym próbki dołączane są do innych produktów,
- w którym próbki dołączane do reklamy prasowej, w którym próbki dystrybuowane są w punkcie sprzedaży,
- polegający na próbnym użytkowaniu promowanego produktu (bez obligacji zakupu).
Zbierz x dowodów zakupu (tzw. collector)
Technika ta uzależnia otrzymanie nagrody od zebrania odpowiedniej ilości dowodów zakupu. Warto podkreślić, iż nagroda w tego typu akcjach ma charakter gwarantowany (w innym przypadku mowa o konkursach i loteriach promocyjnych). Podziału tej techniki można dokonać na podstawie kryterium sposobu przekazania nagrody:
- nagrody wręczane przy zakupie w punkcie sprzedaży,
- nagrody przekazywane po dokonaniu zakupu (np. za pośrednictwem poczty).
Konkursy i loterie promocyjne
Techniki te mają za zadanie nakłonienie do zakupu promowanego produktu przez stworzenie możliwości otrzymania wartościowej nagrody. Przyznanie nagrody zależy od losu (loterie) lub umiejętności uczestnika promocji sprzedaży (konkursy). Szczególnąodmiana loterii sąakcjetypu instant win, w których nabywca dowiaduje się o wygranej już po otwarciu opakowania.
Praktyka gospodarcza zarysowała dokładny podział pomiędzy poszczególnymi konkursami i loteriami. Ich typowymi odmianami są: instant win – gotówka w opakowaniu, instant win – kupony w opakowaniu, instant win – nadruk wewnątrz opakowania, instant win – zmodyfikowany produkt, loterie – wymagany dowód zakupu, loterie – niewymagane przesyłanie dowód zakupu, loterie – brak wymogu zakupu, konkursy (wymagające/niewymagające zakupu), skill and judgement (uczestnik kupując promowane produkty wygrywa, gdy wykaże się właściwą wiedzą lub umiejętnościami w sposób lepszy lub szybciej niż inni uczestnicy promocji sprzedaży.
Przykładem tej nietypowej techniki jest akcja w której uczestnicy mieli za zadanie wskazanie na zdjęciu z boiska piłkarskiego niewidocznej – usuniętej komputerowo – piłki), match and win (uczestnik kupując promowane produkty, wygrywa gdy skompletuje parę lub większą liczbę elementów promocyjnych opakowań – kapsli, fragmentów etykiet, itp. – tworzących razem jedną całość).
Nagrody w/na opakowaniu
Ta technika promocyjna ma za zadanie nakłonić do zakupu promowanego produktu przez dodanie do standardowej oferty pewnej wartości dodanej w postaci premii bądź upominku, dołączonej bezpośrednio do produktu. Różnica pomiędzy premią a upominkiem zależy od związku, jaki łączy promowany produkt z wartością dodaną, płynącą z przekazywanego dodatkowo dobra. Mianem premii określane są dobra, które swoim charakterem blisko związane są z promowanym produktem (np. opakowanie wielokrotnego użycia przekazywane wraz z detergentem do prania).
Mianem upominków określane są produkty niezwiązane z promowanym produktem (np. zabawka przekazywana przy zakupie określonej ilości butelek napojów gazowanych). Podstawowego podziału tej techniki promocyjnej można dokonać ze względu na sposób przekazywania oraz charakter nagrody dołączonej do produktu. Może to być:
- próbka produktu
- dodatkowy produkt gratis (nie jest to technika typu X% gratis, lecz akcja której przykładem może być promocja sprzedaży ketchupu, do którego dołączono gratis opakowanie przypraw do grilla. Warto zauważyć, że jest to równocześnie forma samplingu przypraw)
- przepisy użycia
- opakowanie służące do wielokrotnego użycia
- upominki dodawane do produktu
- zestawy promocyjne.
Omówione przykłady nie wyczerpują spektrum pozacenowych technik promocji sprzedaży. Pokazują jednakże te, które są najczęściej stosowane w praktyce, bądź nietypowe. Wszystkie wymienione techniki promocji sprzedaży dodają wartość do promowanego produktu. W praktyce często stosowane są akcje łączące w sobie dwie lub więcej technik, np. loterię z konkursem.
Dlaczego techniki pozacenowe?
Po przedstawieniu najważniejszych technik o charakterze pozacenowym, należy zadać sobie pytanie o powody, dla których są one w ogóle stosowane. Akcje typu obniżka ceny czy X% produktu oferowane gratis (oraz inne techniki o charakterze cenowym) pozwalają na organizacje skutecznych akcji promocji sprzedaży. Główna różnica pomiędzy dwiema wyodrębnionymi grupami technik promocyjnych polega na różnej relacji wobec oferty, jaką niesie ze sobą promowana marka.
Techniki cenowe obniżają cenę detaliczną produktu, a pozacenowe dodają wartość do produktu. Obie grupy technik promocyjnych mieszczą się w zakresie definicji promocji sprzedaży, czyli dostarczają krótkookresowej zachęty do zakupu, jednakże czynią to w odrębny sposób. Techniki pozacenowe stosuje się z czterech powodów:
- są one tańsze/efektywniejsze niż techniki cenowe,
- są wysoce preferowane przez nabywców ostatecznych,
- dają nieograniczoną swobodę w zakresie konceptów kreatywnych,
- budują equity marki, nie powodują ?wojny cenowej” na rynku.
Wyższa efektywność
Techniki cenowe są drogie, gdyż cena detaliczna promowanego produktu obniżona musi zostać w przypadku każdego jego opakowania jednostkowego. Każdy nabywca takiego produktu otrzymuje taką samą korzyść w postaci niższej ceny. W związku z tym stopa obniżki ceny wpływa bezpośrednio na obniżenie poziomu marży brutto. W przypadku akcji o charakterze pozacenowym, takich jak konkursy czy loterie, każdy nabywca promowanego produktu otrzymuje szansę na otrzymanie korzyści.
Faktycznie jednak nagrodę otrzymują nieliczni, którzy zostali wybrani jako zwycięzcy konkursu lub mieli szczęście w loterii. Inaczej dzieje się w przypadku akcji typu in/on pack, gdzie mamy analogie do modelu promocji sprzedaży wykorzystywanego w akcjach cenowych. Tu jednak oferowane premie mają wartość minimalną, na poziomie niższym niż stopa obniżki ceny w przypadku technik cenowych.
Równocześnie dobrze dobrane ?gratisy” w promocjach in/on packowych mają wysoką wartość postrzeganą przez nabywców. Organizacja akcji promocji sprzedaży o charakterze pozacenowym wymaga mniejszych nakładów finansowych niż akcji o charakterze cenowym, przy równoczesnym braku znaczących różnic w zakresie generowanych wyników. Zatem efektywność takich działań, rozumiana tu jako relacja kosztów organizacji do uzyskanych wyników akcji promocyjnej, jest wyższa.
Wyższy poziom preferencji. Kolejnym argumentem przemawiającym za stosowaniem technik pozacenowych jest wysoki poziom ich znajomości oraz preferencji wśród nabywców ostatecznych. Wyniki badań ARC Rynek i Opinia „Promocje, konkursy promocyjne, programy lojalnościowe 200t” wskazują, iż techniki pozacenowe są dobrze znane i wysoko preferowane przez nabywców ostatecznych. Techniki pozacenowe wymieniane są przez respondentów jako te, które najbardziej skłaniają do zakupu.
Rysunek 2 pokazuje wpływ po szczególnych technik promocji sprzedaży na decyzje zakupowe. Analizując wykres należy pamiętać, że im niższa średnia miejsca – tym bardziej wymieniona technika skłania do zakupu.
Analizując Rysunek 2 należy zauważyć, iż pierwszych osiem technik należy do omawianej tu grupy technik o charakterze pozacenowym. Można zatem wnioskować, iż nabywcom ostatecznym znudziły się już proste akcje obniżające cenę produktu i szukają oni nietypowych (czytaj – bardziej atrakcyjnych) akcji promocji sprzedaży.
Swoboda kreacji
Trzecim argumentem zastosowania technik promocji sprzedaży o charakterze pozacenowym jest nieograniczona swoboda w zakresie przygotowywanych konceptów kreatywnych. W przeciwieństwie do technik cenowych, gdzie poziom kreatywności organizatorów promocji ograniczony jest do określenia stopy obniżki ceny czy odsetka produktu, który oferowany będzie gratis, akcje pozacenowe pozwalają na nieograniczoną swobodę atrakcyjności przekazu. Dzieje się tak dzięki możliwości kompilacji technik, doboru nagród oraz sposobu komunikacji akcji promocyjnej.
Equity marki
Ostatnimi argumentami przemawiającymi za stosowaniem technik pozacenowych są wpływ na eąuity marki oraz brak wpływu na „wojny cenowe”. Wśród praktyków marketingu funkcjonuje pogląd, że reklama buduje eąuity marki, natomiast promocja sprzedaży prowadzi do jej erozji. Tymczasem właściwie dobrane nagrody i sposób komunikacji mogą przyczyniać się również do jej budowania. Zostało to opisane przez badaczy Marketing Science Institute (R.A. Strang, R.M. Prentince, A.G. Clayton „The relationship between advertising and promotion in brand strategy”).
Właściwy dobór technik promocji sprzedaży oraz utrzymanie odpowiednich relacji pomiędzy poziomem wydatków na promocję sprzedaży oraz reklamę nie tylko nie obniży brand eąuity, lecz może również przyczynić się do jej wzrostu. Równocześnie stosowanie technik pozacenowych nie prowadzi do „wojen cenowych”, czyli nieplanowanych obniżek cen produktu, których jedynym powodem jest fakt, że uczyniła to konkurencja. Działania takie prowadzą do utraty znacznej części marży brutto realizowanej na produkcieoraz zagrażają wizerunkowi produktu, którego cena jest notorycznie obniżana.
Co wybrać?
Niniejszy tekst kończy cykl trzech postów poświęconych promocji sprzedaży (wcześniej opublikowanych na łamach magazynu „Brief”). Na podstawie zebranych w nich informacji można stwierdzić, że organizując akcje promocji sprzedaży należy przede wszystkim jasno sprecyzować bariery popytu, cele oraz określić grupę docelową. Na tym etapie możliwe powinno być udzielenie odpowiedzi na pytanie sformułowane przez Juliana Cumminsa „Who, do I want to do what?” („Sales Promotion.
How to create and implement campaigns that really work”), co oznacza w wolnym tłumaczeniu „Od kogo oczekuję jakiego zachowania?”. Następnym krokiem, po określeniu źródła wzrostu wolumenu sprzedaży (zapasy na zapas, zmiana marki, nowi nabywcy), jest wybór grupy technik promocyjnych (cenowe, pozacenowe) oraz dobór nagród. Należy pamiętać, że decyzja ta będzie miała bezpośredni wpływ na skuteczność i efektywność akcji.
Wybór techniki promocyjnej o charakterze cenowym spowoduje bowiem ukształtowanie się innej struktury zakupów niż miałoby to miejsce w przypadku wyboru technik pozacenowych. Niezależnie od wybranej grupy technik należy określić poziom budżetu oraz sposób finansowania akcji. Decyzje te będą oddziaływały na poziom marży brutto w okresie promocyjnym, skłonność nabywców do zakupu promowanego produktu co przełoży się na poziom wolumenu sprzedaży.
Tomasz Makaruk, wieloletni praktyk rynku marketingowego, doktor nauk ekonomicznych. Uczestnik programu Executive Education, prowadzonego przez Harvard Business School w Bostonie, w którym bierze udział 90 menadżerów z całego świata pracujących w branży usług.
Warszawa, 15.09.2009r. Tomasz Makaruk
0