Z lojalnością za pan brat. Wypowiedź Dyrektora Sprzedaży i360 w Marketing Media Polska
Najnowsze wydanie Media Marketing Polska, tj. nr 11 (521) z listopada bieżącego roku, zawiera artykuł pod tytułem „Nagradza, doradza, zapewnia rozrywkę”. W publikacji zwraca się szczególną uwagę na rosnące znaczenie aplikacji mobilnych programów lojalnościowych. Statystyki zawarte w najnowszym Raporcie Programów Lojalnościowych, opublikowanym przez ARC Rynek i Opinia, pokazują, że:
- aż 2 na 3 dorosłych bierze udział w co najmniej jednym programie lojalnościowym,
- 90% uczestników korzysta w tym celu z aplikacji mobilnych,
- jedynie 6% użytkowników smartfonów nie ma zainstalowanej ani jednej aplikacji handlowej.
To pokazuje, jak istotną rolę odgrywają obecnie mobile trends. W artykule akcentuje się różnorodność benefitów udzielanych za pośrednictwem aplikacji lojalnościowych. Podstawowymi z nich są zniżki i nagrody oferowane za korzystanie. Takie benefity oferuje także aplikacja wdrożona przez i360 dla programu Time to Riff, gdzie na użytkowników czekają procentowe rabaty na zakupy czy też prezent w postaci 50 złotych do wykorzystania na zakupy, za skuteczne polecenie aplikacji.
Wśród innych form gratyfikacji, w ramach korzystania z programu za pośrednictwem urządzeń mobilnych, akcentuje się udostępnianie gier, które mają za zadanie pobudzać do określonych, w ramach programu, rodzajów aktywności. Rosnące znaczenie przypisuje się również integracji płatności. Mówi się też, że aplikacje mają inspirować użytkowników do działania na różnych płaszczyznach życia codziennego. Autorzy wypowiedzi stwierdzają, że aplikacje przyczyniają się również do wzmocnienia oferty retail mediów.
Solidny wkład w treść artykułu zawdzięczamy naszemu Dyrektorowi Sprzedaży, Dawidowi Łuciuk, który udzielił odpowiedzi na nadesłane przez redakcję pytania. W swojej wypowiedzi podkreślił rolę bezpieczeństwa danych użytkowników aplikacji, zwracając przy tym uwagę na wykorzystywanie najnowszych technologii w celu usprawnienia doświadczeń zakupowych klientów. Pełną treść odpowiedzi zamieszczamy poniżej.
1/Czy aplikacje lojalnościowe mają szansę stać się „super aplikacjami”, integrującymi płatności, usługi finansowe, a może nawet rozrywkę? Czy to jest dobry kierunek rozwoju?
Rynek aplikacji mobilnych programów lojalnościowych jest nasycony, większość znanych marek posiada aplikację mobilną. Zauważalne są jednak nowe rynkowe projekty lojalnościowe w oparciu o aplikacje mobilne np.: program lojalnościowy „Time to Riff” salonów Time Trend i salonów muzycznych Riff oraz program „Magenta Moments” operatora sieci T-Mobile. Niedawno opublikowane badania przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia pokazują, że 90% Uczestników programów lojalnościowych chętnie korzysta z aplikacji mobilnej i jest to wzrost o 3 punkty procentowe w odniesieniu do roku ubiegłego.
Tak, aplikacje mobilne mają szansę stać się „super aplikacjami” wykorzystującymi najnowsze trendy technologiczne, jednak kluczowe jest zapewnienie użytkownikom bezpieczeństwa ich danych, co obecnie jest główna barierą np. w podpięciu karty płatniczej. Marki chcąc utrzymać atrakcyjność swojej aplikacji lojalnościowej muszą oferować swoim użytkownikom nowe funkcjonalności – dobrym tego przykładem jest nowa odsłona programu sieci Kaufland, który wystartował kilka miesięcy temu, a teraz wprowadza nową funkcjonalność do aplikacji mobilnej jaką jest K-Scan, która pozwala skanować produkty podczas zakupów, a na koniec zapłacić za zakupy skanując kod QR przy kasie samoobsługowej.
2/ Jakie nowe rozwiązania technologiczne, np. w punkcie sprzedaży mogą poprawić customer experience przy korzystaniu z programu, a także poprawić ogólny customer experience w punkcie sprzedaży?
Widoczny jest u retailerów trend dążący do poprawy jakości przekazu w punktach i wygody swoich Klientów wprowadzając coraz to nowsze technologie. Wykorzystują do tego aplikacje mobilne programów lojalnościowych i ich funkcjonalności. Powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest np. brak konieczności zbierania paragonów, w aplikacji programu Time To Riff, możesz dokonać zwrotu produktu w Salonie bez konieczności posiadania paragonu, ponieważ konto w aplikacji posiada historię zakupów, czy skanowanie zakupów podczas ich robienia, a następnie zapłacenia za nie przy kasie, tak działa m.in Kaufland i Żabka. Te bardziej technologiczne rozwiązania, które mogą dostarczyć nam wiedzy o produkcie, to np. technologia rozszerzonej rzeczywistości czy wyposażenie regałów w technologię. Umożliwia to śledzenie poziomu dostępności produktów i dostosowywanie cen oraz ofert w czasie rzeczywistym. Nie ulega wątpliwości, że nowe rozwiązania technologiczne będą do nas docierały, ale który na stałe wpiszą się w nasze przyzwyczajenia zależeć będzie wyłącznie od Konsumentów.
3/ Jaka będzie rola AI w programach lojalnościowych?
Sztuczna inteligencja to określenie, z którym coraz częściej się spotykamy i chętnie poznajemy jej możliwości. Jaka będzie rola AI w programach lojalnościowych zależeć będzie od nas samych, twórców programów lojalnościowych. Nieuniknione jest jednak, że i w tym aspekcie sztuczna inteligencja będzie nas wspierać. Obszary, w których w przyszłości może być wykorzystywana sztuczna inteligencja, to m.in. tworzenie bardziej spersonalizowanych ofert, segmentacji uczestników, w tym przewidywanie churnu, analizie obszernych danych w krótkim okresie czasowym, czy automatyzacji samych działań marketingowych. Warto jednak pamiętać, że ta technologia cięgle jest udoskonalana i wymaga naszej kontroli – nie zapominajmy o tym przy wykorzystywaniu AI w naszych działaniach.
Odnośnik do całości artykułu dostępny jest tutaj.
Poniżej zamieszczamy linki do artykułów z lat ubiegłych dotyczących wydań magazynu Media Marketing Media, w których p. Dawid Łuciuk również miał zaszczyt wnieść wkład w wartość merytoryczną:
Wierność nadal ważna, twierdzi Media i Marketing Polska > Tomasz Makaruk (marketingbusinessblog.pl)
i360 o lojalności w Media Marketing Polska > Tomasz Makaruk (marketingbusinessblog.pl)
0