Check lista. Jak zorganizować loterię promocyjną?
Na blogu niejednokrotnie poruszałem już zagadnienia związane z meandrami organizacji loterii promocyjnej. Wątpliwości, z którymi spotykają się organizatorzy dotyczą przede wszystkim zagadnień opisanych pod poniższymi linkami:
IGH oraz IGH/1A: https://www.marketingbusinessblog.pl/organizatorzy-loterii-promocyjnych-nie-maja-obowiazku-skladania-igh-1-oraz-igh-1a/
AML: https://www.marketingbusinessblog.pl/obowiazki-organizatora-loterii-na-gruncie-ustawy-aml/
Regulaminu odpowiedzialnej gry: https://www.marketingbusinessblog.pl/regulamin-odpowiedzialnej-gry/
Loterie organizowane przez sieć Internet: https://www.marketingbusinessblog.pl/kiedy-loteria-promocyjna-staje-sie-loteria-promocyjna-organizowana-przez-siec-internet/
Nowelizacja UOGH: https://www.marketingbusinessblog.pl/glowne-zmiany-w-zasadach-organizacji-loterii-od-1-kwietnia-2017/
Od dawna zamierzałem przygotować tzw. check listę, czyli zebrany w jednym dokumencie zestaw obowiązków, jakich trzeba dopełnić organizując, prowadząc oraz rozliczając loterię promocyjną i audioteksową. Inspiracją ku temu była lektura bardzo pouczającej książki Atula Gawande zatytułowanej „The Checklist Manifesto: How to Get Things Right”. Jeżeli nie mieliście Państwo okazji jej przeczytać – proszę poświęćcie czas tej pozycji – naprawdę warto. Jak zawsze, zanim czymś dzielę się z czytelnikami bloga, najpierw testuję dane rozwiązanie na żywym organizmie.
Przeprowadziliśmy na podstawie przygotowanej check listy szereg loterii promocyjnych w i360 Sp. z o.o, której pracami na co dzień kieruję. Dzięki temu mogę się z Państwem podzielić tym dokumentem mając pełne przekonanie, iż postępowanie zgodnie z poszczególnymi 20 krokami, jakie w nim opisałem, pozwoli Państwu na przeprowadzenie loterii promocyjnej zgodnie z przepisami prawa i zdrowym rozsądkiem. Check lista dostępna jest w formie ebooka zatytułowanego „Jak zorganizować loterię promocyjną nie zapominając o żadnym z obowiązków wymaganych przez prawo i zdrowy rozsądek” .
***
Post scriptum z 21.05.2020 r. Check lista w formie e-booka zaktualizowana do stanu prawnego aktualnego na maj 2020 r. została opublikowana w nowym wpisie dostępnym pod linkiem https://www.marketingbusinessblog.pl/check-lista-loterii-promocyjnej/
Jaki jest układ e-booka?
Ma on postać tabeli, która składa się z 4 kolumn. W kolumnie pierwszej jest numer kroku, jaki należy podjąć. Ważne jest, aby poszczególne kroki podejmować dokładnie w kolejności omówienia w checkliście. W drugiej – znajduje się omówienie zadania, jakie organizator zobowiązany jest podjąć. W trzeciej – podstawa prawna. W czwartej – jest miejsce na odznaczenie, iż dany krok został wykonany. W praktyce wygląda to tak, jak poniżej:
Zakres zagadnień omówiony w e-booku
Zbiór zadań do wykonania w związku z organizacją loterii omówiony w e-booku dotyczy organizatora, który eksploatuje urządzenie do gier zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 8 czerwca 2017 r. w sprawie urządzeń losujących, urządzeń do gier i automatów do gier, zabezpieczenia informacji dotyczących urządzanej loterii oraz uzyskiwania, naliczania i wypłacania wygranych (Dz. U. 2017 poz. 1171 oraz Dz. U. z 2019 poz. 1944), do którego nie będzie miał zastosowania par. 7 ust. 2. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.06.2010 w sprawie zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych (Dz. U. 2019 poz. 2314).
Mowa tu o przypadku, w którym organizator po zakończeniu realizacji prac związanych z organizacją loterii „nie kończy wykonywania działalności związanych z grami hazardowymi”, słowem będzie realizował niebawem kolejne loterie. Jeżeli nie przewidują Państwo organizacji kolejnych gier hazardowych, a akcja, którą Państwo zakończyli, była jednorazowym przedsięwzięciem, to proszę o kontakt bezpośredni pod adresem tomasz.makaruk@i360.com.pl, aby przedstawić obowiązki związane z tym procesem. Nie są one zawarte w check liście.
Jakich niezbędnych do podjęcia kroków nie ma na checkliście?
Powyższa check lista nie zawiera działań mających charakter czysto administracyjny związany z obiegiem dokumentacji wewnętrznej, gdyż ta zależy stricte od zasad obowiązujących w przedsiębiorstwie Organizatora.
Przykładami takich, niezbędnych do realizacji, a niewymienionych w tym dokumencie zadań są np. przygotowanie protokołów wydania nagród, przekazanie pomiędzy właściwymi komórkami organizacyjnymi informacji o kwocie należnego podatku, który został pobrany lub potrącony od laureatów, celem jego uiszczenia na rachunek urzędu skarbowego, itp.
1