Lojalność rodzica i nie tylko – analiza programów lojalnościowych sklepów z artykułami dla dzieci - Tomasz Makaruk

Lojalność rodzica i nie tylko – analiza programów lojalnościowych sklepów z artykułami dla dzieci

Z roku na rok Polacy wydają coraz więcej pieniędzy w okresie przedświątecznym. Większość kupowanych prezentów stanowią upominki dla dzieci. Przedświąteczny szał sprzyja poszukiwaniu najlepszych okazji, a jedną z nich są programy lojalnościowe (więcej na temat grup pokoleniowych i ich aktywności pod linkiem).

W których sklepach dziecięcych wydamy najmniej zyskując najwięcej? – na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Ogólne spojrzenie na rynek – obowiązujące trendy

Wspólnym mianownikiem analizowanych programów jest oparcie działania programu na typie rabatowym. Oferowane są uczestnikom rabaty w postaci zniżek procentowych lub kwotowych, czyli bonów. Różnice pojawiają się natomiast w sposobie pozyskiwania tych rabatów. W ponad połowie programów, aby uzyskać rabat, należy zbierać punkty, które jest określone w szczegółowych zasadach. Natomiast mniej niż połowa programów bazuje na stałych rabatach udzielanych przy zakupach.

Obraz zawierający tekst, sprzęt elektroniczny Opis wygenerowany automatycznie

Brak regulaminu

Główną charakterystyczną cechą tego segmentu są często spotykane bardzo proste programy lojalnościowe, często nawet nie posiadające oficjalnego regulaminu, a czasem nawet niewymagające rejestracji. Zasady opisane są w kilku punktach na stronie internetowej i na tej podstawie działa program. W nich również nie spotkamy skomplikowanych zasad uczestnictwa, a raczej stały rabat przyznany na zakupy, bądź segmentację klientów pod względem punktów, czy koszyka zakupowego.

Rejestracja

Ponad 90% programów umożliwia rejestrację za pomocą strony internetowej. W ten sposób pozyskuje uczestników, którzy mogą zrobić również zakupy online połączone z programem (większość badanych programów dotyczy sklepów online, które nie posiadają stacjonarnych oddziałów).

Natomiast stacjonarnie możemy dołączyć np. do programu 5.10.15, bobas24 czy Świat Dziecka (w tym przypadku jest to jedyna metoda przystąpienia).

Identyfikacja użytkownika

Podstawą korzystania z przywilejów uczestnictwa w programie były karty plastikowe. W segmencie sklepów dziecięcych ponad 1/3 organizatorów wykorzystuje tę metodę udziału uczestników w programie. Z drugiej strony istnieje mobilna identyfikacja – tylko niecałe 20% organizatorów wykorzystuje tę metodę.

W przypadku sklepów internetowych odchodzi się również od generowania jakichkolwiek kart (nawet tych wirtualnych) na rzecz identyfikacji poprzez konto założone na stronie internetowej i automatycznego przyznawania korzyści.

Główny trend rynkowy

SMYK & Spółka to program, który oferuje ponad przeciętną liczbę korzyści wśród analizowanych programów dziecięcych. Co w nim spotkamy:

– funkcjonalność E-Wallet, czyli mobilną skarbonkę, którą możemy doładowywać za pomocą płatności PayU. Wirtualnymi „pieniędzmi” mamy możliwość płacenia za zakupy w każdym momencie – bez konieczności wykorzystywania standardowych płatności, tj. przelewem, kartą lub za pobraniem. Również w sklepie stacjonarnym mamy możliwość opłacenia zakupów środkami z E-Wallet – do tego niezbędne jest wydrukowanie swojej Wirtualnej Portmonetki;

– „Drzewo Rodzinne” – klubowicze mają możliwość stworzenia tzw. Drzewa Rodzinnego. Za pomocą strony internetowej dodajemy dziecko, a następnie członków rodziny (należy podać imię, płeć i adres e-mail). Odbiorca maila musi wyrazić zgodę na udział w akcji. Dołączenie członka rodziny do naszego Drzewa Rodzinnego umożliwia otrzymywanie przez niego niespodzianek z okazji Wydarzeń z życia dzieci, które są przypisane do naszego konta, a także przypomnień o wydarzeniach przypisanych osób. Główną funkcją Drzewa Rodzinnego i dodania do niego członków to zbieranie punktów na jedno wspólne konto. Dzięki temu szybciej osiągamy większą ilość punktów, a także zwiększamy dostępne w programie korzyści;

– moduł wydarzeń z życia dziecka i funkcja kalendarza umożliwiająca dodawanie wymarzonych prezentów i… przypisanie ich do poszczególnych osób z Drzewa Rodzinnego;

– istnieje również możliwość stworzenia listy prezentów i jej udostępnienia;

– uczestnicy programu korzystają z możliwości zwrotu bez paragonu, czy dodawania paragonów z zakupów, przy których nie udostępniliśmy danych członka Smyk & spółka (np. brak karty w sklepie).

Podstawą uczestnictwa w programie Smyk & spółka jest zbieranie punktów. Każda wydana złotówka to 1 puzzel na koncie. Zebrane puzzle wymieniane są automatycznie na bony – 333 puzzle to bon o wartości 10,00 zł wygenerowany i przekazany nam automatycznie przez system.

Współczynnik incentywizacji

Współczynniki zwrotu z udziału w programach sklepów dziecięcych oscylują między 1% a 10%. Najwięcej zaoszczędzimy w sklepach 5.10.15., a najmniej przy zakupach w sklepie Królestwo dzieci.

Średni współczynnik incentywizacji omawianego segmentu to 5,84%.

Lojalność rodzica i nie tylko – analiza programów lojalnościowych sklepów z artykułami dla dzieci - Tomasz Makaruk

Podsumowanie

Programy sklepów dziecięcych nie są bardzo powszechne, powodem może być mała liczba sklepów sieciowych specjalizujących się w tej branży, a także mocno skonkretyzowana grupa konsumentów.

Ograniczone wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań powoduje swojego rodzaju monopol lidera branży. Również brak aplikacji mobilnych ogranicza rynek i możliwości konsumentów (więcej na temat aplikacji mobilnych).

Analizując zagraniczne standardy w tym segmencie zdecydowanie dominują programy punktowe. Zebrane punkty wymienia się np. na bony o określonej wartości do wykorzystania w danym sklepie. Istnieją również programy poleceń polegające na przyznawaniu korzyści uczestnikom za zaproszenia znajomych do udziału w programie, czego na rynku polskim jeszcze nie doświadczamy. Dodatkowo możemy zbierać punkty za udostępnienia programu w mediach społecznościowych, czy otrzymywać specjalne korzyści jakimi są darmowe prezenty dla uczestników.

Widoczny jest potencjał na rozwój programów lojalnościowych w sklepach dziecięcych (o najczęstszych błędach organizatorów programów lojalnościowych). Wyróżnienie się wśród konkurencji wymaga inwestycji w najnowsze rozwiązania, która w tym obszarze ma wiele niewykorzystanych zastosowań.

Lojalność rodzica i nie tylko – analiza programów lojalnościowych sklepów z artykułami dla dzieci - Tomasz Makaruk

Zapraszam do kontaktu.
O programach lojalnościowych wiemy wszystko.
Lojalność rodzica i nie tylko – analiza programów lojalnościowych sklepów z artykułami dla dzieci - Tomasz Makaruk Tomasz.Makaruk@i360.com.pl
Lojalność rodzica i nie tylko – analiza programów lojalnościowych sklepów z artykułami dla dzieci - Tomasz Makaruk 22 331.09.97

Niniejszy tekst jest autorskim wpisem Pani Karoliny Rojeckiej Market Analyst & Account Executive i360

3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *