Kolejne zamknięte programy lojalnościowe. Uruchomienie Żappki
Wielokrotnie na łamach bloga poruszane było zagadnienie nieuchronności procesu zamykania nieefektywnych programów lojalnościowych. Sytuacja, w ramach której na rynku istnieje ponad 120 akcji marketingowych, które w nagłówku regulaminu wpisany mają podtytuł „Program lojalnościowy” jest nie do utrzymania w długim okresie.
Zwłaszcza w zestawieniu z wynikami badań „Monitor Programów Lojalnościowych” prowadzonych przez ARC Rynek i Opinia (analizę wyników ostatniej fali badawczej znajdą Państwo pod tym linkiem https://www.marketingbusinessblog.pl/wszystko-na-telefon-wnioski-z-badania-monitor-programow-lojalnosciowych/), z których wynika, iż jedynie 20 programów lojalnościowych może pochwalić się deklarowanym poziomem uczestnictwa przekraczającym 1 punkt procentowy1.
Fakt zamknięcia w 2018 r. wielu programów lojalnościowych, w tym między innymi Karty stałego klienta SPAR, Klubu Korzyści Toyota Banku, Dr Irena Eris Holistic Club, a także programów sieci Fresh Market, Żabka oraz Shell CLUBSMART Premium opisany został w tekście „Rynek programów lojalnościowych 2018 r.” dostępnym na stronie https://www.marketingbusinessblog.pl/rynek-programow-lojalnosciowych-2018/.
Ostatnie tygodnie obfitowały w informacje o zamknięciu kolejnych przedsięwzięć lojalnościowych na rynku polskim. Na główny plan wysuwa się komunikat, o zakończeniu działalności MAM. Wchodząc na stronę www.jamam.pl napotykamy bowiem na komunikat o treści „New Media Ventures Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie („NMV”) informuje, iż z dniem 30.04.2019 r. zakończy świadczenie usług związanych z MAM i wobec powyższego także funkcjonowanie Platformy MAM z ważnych przyczyn biznesowych i ekonomicznych.
Główną przyczyną takiej decyzji jest niepowodzenie procesu pozyskiwania inwestorów, który miał zapewnić NMV dalsze finansowanie, dlatego zmuszeni jesteśmy do wypowiedzenia wiążącej nas umowy zgodnie z regulaminem korzystania z MAM.
(…)2”. Jeszcze nie tak dawno program był intensywnie reklamowany, m. in przy wykorzystaniu kampanii outdoor. Warto również przypomnieć, iż jeszcze w listopadzie 2018 r. ta sama spółka informowała o zamknięciu platformy lojalnościowej Freebee i zapraszała do udziału…… w „MAM” o czym przeczytać można w tekście dostępnym na stronie https://www.marketingbusinessblog.pl/najwazniejsze-zmiany-na-rynku-programow-na-przelomie-2018-2019-r/.
Na profilu New Media Ventures w portalu Linked in znajduje się informacja, iż zamykana właśnie platforma ruszyła w listopadzie 2017 r. co oznacza, iż MAM funkcjonował nieco ponad 1 rok.
Kolejnym zamkniętym programem lojalnościowym jest przedsięwzięcie Programu Partnerskiego „Punkty Premium”, którego organizatorem była H88 SA. Program ten funkcjonował od czerwca 2009 r. i skierowany był do użytkowników portalu domeny.pl, zaś premiował za rejestrację, zakupy oraz rekomendację.
Przez długi czas trwania punkty można było wymieniać na nagrody rzeczowe z katalogu dostępnego w panelu klienta, jednakże obecnie można je wykorzystać wyłącznie na usługi świadczone przez organizatora, np. odnowienie domen.
Jakkolwiek, ponieważ życie nie znosi próżni, w miejsce zamykanych, powstają nowe programy lojalnościowe. Miałem ostatnio możliwość przetestować aplikację mobilną pod nazwą Żappka, będącą inicjatywą lojalnościową Żabki.
Według portalu dlahandlu.pl jest to wersja pilotażowa. Po ściągnięciu z App Store aplikacja informuje o możliwości otrzymania personalizowanych promocji, „zgarnianiu żappsów” za dokonanie zakupów oraz wymianie żappsów na nagrody.
Za sam fakt rejestracji uczestnik otrzymuje 150 żappsów (co wystarcza na …. pół Snickersa lub ¾ lizaka Chupa Chups, wg przelicznika punktowego z katalogu nagród dostępnego w aplikacji) i życzenia dobrej zabawy. Logowanie do aplikacji możliwe jest za pośrednictwem wtyczki Facebooka, co likwiduje barierę wejścia w postaci nadawania kolejnego hasła do kolejnej aplikacji.
Liczyć się jednakże trzeba z tym, iż kolejny przedsiębiorca otrzymał w ten sposób pokaźną porcję informacji o nas. Jeszcze przed dokonaniem pierwszych zakupów, aplikacja podpowiada oferty promocyjne posiadające specjalną cenę bądź obniżone o określony procent, specjalnie dla użytkowników. Identyfikacja przy kasie następuje przez zeskanowanie kodu kreskowego wyświetlanego na ekranie smartfona.
Portale branżowe poświęcone rynkowi handlu detalicznego podają, iż sieć Lidl testuje mobilny program zniżkowy, w którym znajdą się kupony rabatowe oraz oferty promocyjne3, który ma być odpowiedzią na program Moja Biedronka oraz bazować na międzynarodowych rozwiązaniach dostępnych w innych krajach4. Jego recenzja zostanie zamieszczona na blogu, jak tylko będę miał możliwość zapoznania się ze szczegółami oraz przetestować funkcjonalności aplikacji.
[1] Por. Monitor Programów Lojalnościowych 2018. Wyniki badania syndykatowego, edycja VIII. Sierpień 2018 r. ARC Rynek i Opinia/
[2] https://www.jamam.pl/ Data otwarcia strony 4 marca 2019 r.
[3] https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/programy-lojalnosciowe-wracaja-do-lask-biedronka-lidl-i-zabka-nadaja-ton-trendom,77571.html. Data otwarcia strony 4 marca 2019 r.
[4] https://www.rp.pl/Handel/302279952-Lidl-Plus-bedzie-odpowiedzia-na-karte-Moja-Biedronka.html
4