Koniec Żappka Pay
W komunikacji skierowanej do uczestników programu Żappka z 14 maja 2024 r. sieć Żabka ogłosiła planowane wyłączenie możliwości płatności metodą Żappka Pay od 17 czerwca 2024 r. Planowane są także kolejne zmiany, które znacząco wpłyną na ofertę programu lojalnościowego. Jakie? Przeczytaj w najnowszym wpisie.
O poranku 14 maja br. na moją skrzynkę wpadł email z Info Zappka o dość standardowo brzmiącym tytule „Aktualizacja regulaminu”. W jego treści odnaleźć można zapowiedź szeregu istotnych zmian w ofercie programu Żappka, w tym planowane zamknięcie funkcjonalności Pay.
Żappka wraz z programami Lidl Plus, Orlen Vitay i kilkoma innymi, jako nieliczne w branży oferowały w aplikacjach swoich programów lojalnościowych możliwość podpięcia karty i płatności za dokonywane zakupy bezpośrednio w aplikacji. Szczegółowe porównanie tych funkcjonalności szeroko opisywałem w kilku tekstach, które szybko stały się jednymi z najczęściej czytanych na blogu.
Źródło: Print screen komunikacji Żabki z dnia 14 maja 2024 r.
Prawdziwych powodów zapewne nigdy nie poznamy, jednakże analiza rynku i osobiste doświadczenia z korzystania z Żappki wskazują, iż decyzja mogła być podyktowana następującymi faktami:
1/ Konsekwencje związane z procesowaniem płatności kartami w tym wymogi dopełnienia środków bezpieczeństwa finansowego związanego z tzw. transferem środków finansowych na gruncie ustawy AML.
2/ Nieskuteczność edukacji szybko rotującego personelu w punktach sprzedaży Żabki w zakresie obsługi funkcjonalności „Pay”. Nawet w największych aglomeracjach sprzedawcy nie rozumieją co mam na myśli mówiąc, iż chcę zapłacić „Żappka Pay”.
3/ Niski poziom wykorzystania tej funkcjonalności. W przeciwieństwie do Lidla czy Orlenu, gdzie przy kasie spędzamy dłuższą chwilę czekając na zatankowanie auta czy zeskanowanie wszystkich produktów, w Żabce kupujemy kilka produktów, a całość transakcji w założeniu ma być szybka i bezproblemowa. Na szukanie w aplikacji funkcjonalności „Pay” nie ma po prostu czasu.
4/ Problemy z monetyzacją tej funkcjonalności. Regularna obserwacja sposobu funkcjonowania Żappki nie wskazuje na to, aby organizatorzy znaleźli źródło zewnętrznego finansowania „Pay”-a
5/ Brak wartości dodanej wynikającej z konwersji uczestników Żappki na własną metodą płatności. Problemów z tym jest mnóstwo, korzyści nie są oczywiste. Płatności mobilne w żaden sposób nie są core business’em Żabki, więc po co kontynuować coś co kosztuje i zdaje się nie przynosić szczególnych korzyści.
Żabka wydaje się być naturalną siecią do docelowego przejęcie przez 7 Eleven, który na rynku japońskim ma swój własny bank. Jeżeli Żappka Pay była drogą w tym kierunku, to okazała się być ślepą uliczką. Jakkolwiek, definitywnie słowa uznania za eksperymentalne podejście do innowacji w handlu detalicznym się należą!
Zapraszam do kontaktu.
O programach lojalnościowych wiemy wszystko.
Tomasz.Makaruk@i360.com.pl
22 331.09.97
*Źródło zdjęcia głównego: Obraz autorstwa jannoon028 na Freepik
1