SHARE. Multipartnerski program lojalnościowy z UAE. - Tomasz Makaruk

SHARE. Multipartnerski program lojalnościowy z UAE.

SHERE to ciekawy przykład multipartnerskiego programu o charakterze punktowo-rabatowym funkcjonujący z powodzeniem z Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
8

Majid Al Futtaim jest miliarderem, obywatelem Zjednoczonych Emiratów Arabskich,  założycielem, właścicielem i prezesem grupy Majid Al Futtaim, konglomeratu nieruchomości i handlu detalicznego, realizującego projekty w Azji i Afryce. Wśród najbardziej znanych marek należących lub zarządzanych przez Majid Al Futtaim są centrum handlowe Mall of the Emirates, szereg hoteli Kempinski, Ibis, Novotel, sieć handlowa Carrefour, Abercrombie & Fitch i szereg innych.

Nie byłoby w tym niezwykłego, gdyby nie fakt, iż podczas cotygodniowych zakupów właśnie w Carrefourze, nie sposób w Zjednoczonych Emiratach Arabskich nie zauważyć multipartnerskiego programu lojalnościowego po nazwą SHARE, który zachęca do uczestnictwa na POSM-ach, gazetkach, ekranach in-store i za pośrednictwem wielu innych kanałów. Program nazywa się SHARE lub raczej M SHARE, gdyż bazujące na fundamentach arabskiej architektury logo Majid Al Futtaim, znajduje się także w logotypie programu lojalnościowego tej sieci. Ja dostrzegłem go w Dubaju. Program ma charakter multipartnerski, jednakże z zastrzeżeniem, iż wszyscy „partnerzy” mają wspólny podmiot właścicielski i/lub operatora.

Całość przedsięwzięcia opiera się na aplikacji mobilnej, której ściągnięcie z App Store zajmuje około 15 sekund. Na wstępie, po otwarciu aplikacji, dostajemy komunikat call to action o treści „Codziennie zbieraj punkty bez wysiłku, we wszystkich punktach sprzedaży Majid Al Futtaim”.

Rejestracja

Rejestracja do programu wymaga podania adresu e-mail oraz numeru komórkowego jednej z sieci działającej na terytorium UAE. Tego warunku nie da się obejść, gdyż prefix +971 zaszyty jest na stałe w formularzu rejestracyjnym, bez możliwości zmiany. Nadto rejestracja wymagała przyznania się do daty urodzenia, nadania hasła i potwierdzenia akceptacji regulaminu. Zapisanie się do newslettera miało charakter fakultatywny. I to koniec. Brak kilkudziesięciu zgód na przetwarzanie danych do odkliknięcia, ani śladu obowiązku informacyjnego, uświadamia nam, iż jesteśmy daleko od najbardziej na południe wysuniętego państwa Unii Europejskiej, a RODO jest tu jedynie niezrozumiałym skrótem zapisanym wielkimi literami.

Kilka sekund po rejestracji na emailu pojawiło się podziękowanie za przystąpieniu do programu z podaniem kontaktu na bezpłatną infolinię (jej zapis w kształcie 800-SHARE pozwala przypuszczać, iż całością przedsięwzięcia zarządza zespół rodem ze Stanów Zjednoczonych) oraz prośba o kliknięcie w hiperłącze potwierdzające poprawność podanego adresu email. Po niemiłym zdziwieniu, iż aplikacja wskutek potwierdzenia adresu email, żąda kolejnego logowania (brak opcji biometrycznych), mogłem prześledzić tutorial.

SHARE. Multipartnerski program lojalnościowy z UAE. - Tomasz Makaruk

Aplikacja

Aplikacja posiada zaszytą w sobie kartę z kodem kreskowym, umożliwia sprawdzenie salda punktowego (co ciekawe denominowanego także w AED, czyli Dirhamah będących walutą Emiratów), przechowywanie paragonów, pod warunkiem ich zeskanowania, przy czym organizatorzy umożliwiają wybranie opcji „długi paragon”, a także sprawdzenie ofert partnerów.

Ciekawą opcją jest SHARE ID czyli portmonetka umożliwiająca płatność punktami i/lub kartą płatniczą jeżeli ją podepniemy do aplikacji. Aplikacja posiada funkcjonalność podziału płatności pomiędzy punkty, a pieniądze wg uznania uczestnika. Po wpisaniu liczby punktów, jakie chcemy wymienić na nagrody pokazuje od razu wartość w jednostkach pieniężnych AED).

Punkty przeliczane są na środki pieniężne wg kursu 1 pkt = 0,1 AED. Aby przybliżyć lokalną specyfikę warto zauważyć, iż wśród ofert znajdujemy propozycje typu oferta dwóch pizz za 40 AED (kurs wymiany jest prawie 1:1 ze złotówką), pakiet członkowski w sieci Fitness w Sheratonie na 3 lub 6 miesięcy, 25% rabatu na walentynkową kolację w jednej z hotelowych restauracji należących do Majid Al Futtaim, itp. Pełna lista ofert partnerskich dostępna jest pod linkiem  https://www.sharerewards.com/en/offers oraz https://www.sharerewards.com/en/share-benefits

Komunikacja

Pierwsze zakupy, w ramach których zeskanowałem kartę z aplikacji, skutkują wiadomością typu push z gratulacjami osiągnięcia pierwszego etapu, polegającego na uzyskaniu punktów (a więc to zapowiedź jakiejś grywalizacji) i zaproszeniem do … wymiany punktów na „great experiences” (w żaden sposób nie da się tego przetłumaczyć, „na nagrody”), ale to o nie chodzi. Z ciekawych komunikatów otrzymałem zachętę do połączenia kart kilku osób tego samego gospodarstwa domowego (ups – rodziny, wszak prawo w tym zakresie jest tu bardzo rygorystyczne). Organizatorzy komunikują SHARE, jako lifestyle rewards program. https://www.sharerewards.com/en czyli w miarę dowolnie tłumacząc lifestylowy 😉 program pełen nagród.

SHARE. Multipartnerski program lojalnościowy z UAE. - Tomasz Makaruk

Współczynnik incentywizacji – Zakupy na kwotę 76,0 AED w Carrefour zaowocowały naliczeniem 1,91 pkt (ciekawe czemu mają służyć ułamkowe wartości punktów?), zaś kolejne na 37,9 AED zwiększyły saldo o 0,95 pkt. Oznacza to, iż jeden punkt przyznawany jest za ok 40 AED. Równocześnie uzyskanie w portmonetce 1 AUD do wydania na nagrody wymaga wydania 400 AED czyli współczynnik incentywizacji wynosi…. 0,25%. W Carrefourze. Równa z dokładnością do 4 miejsca po przecinku wartość współczynnika incentywizacji oraz przybliżona wartość zakupów, jaką trzeba zapłacić aby otrzymać jeden punkt, sugeruje iż organizatorzy najpierw kwotę wydaną na zakupy przeliczają na wartość, jaka trafia do portmonetki wg współczynnika incentywizacji wyliczonego powyżej, a dopiero później zamieniają na punkty.

Zestawienie tych faktów skłania do wniosku, iż całość jest skierowana raczej do osób, które w Emiratach przyjechały „za pracą” a nie do rodowitych mieszkańców, którzy na parkingu w Mall of Emirates parkują niedostępnymi w Europie SUV-ami Nissana, Lexusa czy Toyoty z silnikami V8 o pojemności ponad 5 l czy przyciągającymi wzrok Lamborghini czy Ferrari. Ich zwrot 0,25% z każdego Dirhama nie szczególnie zachęci do lojalności. Z pełny opisem zasad mogą zapoznać się Państwo pod adresem https://www.sharerewards.com/en/using-share

Całość sprawia wrażenie rzetelnie przygotowanego przedsięwzięcia. Brak tu jakiejkolwiek funkcjonalności, której nie widzielibyśmy już wcześniej w innych programach, ale równocześnie program stanowi rzetelnie przygotowaną ofertę. Mając na uwadze, iż w kolejce do kasy spotkać można cały przekrój obywateli tej części świata (co znajduje swoje odzwierciedlenie w stockowych zdjęciach na stronie programu – na większości z nich znajdujemy uśmiechnięte twarze multikulturowego środowiska Zjednoczowych Emiratów Arabskich – program wydaje się być skierowany do mniej zamożnych rezydentów, dla których każdy 1 AED oszczędności przy kasie ma duże znaczenie. Szczególnie dziwi brak katalogu nagród w aplikacji, co sprawia wrażenie, jakby całość bazowała faktycznie na rabatach oferowanych przez poszczególnych partnerów. Co kraj to obyczaj.

8

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *