Vorteils Billa Club. Program lojalnościowy sieci Billa w Austrii
Inspiracja kontynuacji wątku lojalności po austriacku rozpoczętego wczoraj tutaj https://www.marketingbusinessblog.pl/unterhaltung-technik-czyli-lojalnosc-po-austriacku/ przyszła podczas popołudniowych zakupów w liczącym około 500 domostw mieście, w którym jednym z ważniejszych punktów handlowych jest supermarket (z punktu widzenia powierzchni i zakresu oferty produktowej) i dyskont (z punktu widzenia polityki cenowej) sieci Billa. Zostawszy odpytanym przy kasie na okoliczność przyczyn nie posiadania jeszcze karty członkowskiej programu lojalnościowego Vorteils Billa Club, chciałem przybliżyć jego zasady.
Lektura broszury oraz strony internetowej skłania do wniosku, iż główną korzyścią uczestnictwa w tym programie lojalnościowym są personalizowane oferty promocyjne drukowane na paragonie kasowym, przekazywane uczestnikom podczas płacenia za zakupy, których redempcja następuje na podstawie nadrukowanego na paragonie kodu kreskowego. Oferta promocyjna ważna jest podczas kolejnych zakupów. Przykładem dedykowanej promocji jest zilustrowany na stronie internetowej programu bon 1+1 gratis, „Normalpreis 3.29. Mit bon 2 Packungen 3.29”.
Ponieważ program nie oferuje nagród rzeczowych, nie ma potrzeby drukowania katalogów nagród, co generuje spore oszczędności. Być może dzięki temu, na standzie za kasami eksponowane są dwa różne rodzaje ulotek, obie w tej samej konwencji kolorystyczno-kreatywnej, lecz wykorzystujące zupełnie różne (niespójne?) zdjęcia. W pierwszej z ulotek jest to zdjęcie truskawek (co nawiązuje do visuala karty klubowej), w drugiej zaś zdjęcie trzech par stóp pod kocem (co nawiązuje – choć niebezpośrednio- do tagline’u Da muss Man finfach dabei sein. Der BILLA Vorteils-Club und was Sie davon haben). Na obu ulotkach widnieje wspólne hasło „Vorteile, Vorteile Und noch mehr Vorteile”.
Ulotki komunikują dodatkowe korzyści płynące z członkostwa w tym między innymi prenumeratę e-mail oraz SMS newslettera, dodatkowe rabaty , np. z okazji urodzin czy w biurze podróży Billa Reisen, gwarancję najniższej ceny (komunikowaną, jako zwrot różnicy ceny towaru, w przypadku gdyby członek Klubu kupił taki sam produkt taniej w konkurencyjnej sieci), magazyn Billa 4kids oraz przepisy kulinarne.
Karta Klubu Billa bazuje na zdjęciu truskawki (kolorystycznie nawiązując do przewodniego koloru ulotek) zaś kontakt z organizatorem możliwy jest za pomocą infolinii (czynnej od poniedziałku do soboty), kontaktu e-mail oraz strony WWW www.billa.at/vorteilsclub. Uwagę zwraca także aplikacja mobilna na iPhona oraz iPada.
Jutro czas na podglądanie technik lojalnościowych w konkurencyjnych sieciach mPreis oraz SPAR w okolicy.
dr Tomasz Makaruk
2