Przebić się apką przez clutter
W listopadowym numerze „Media i Marketing” – nr 11 z 2021 r. (501) ukazał się artykuł zatytułowany „Przebić się apką przez clutter” przygotowany w oparciu o rozmowę z p. Dawidem Łuciukiem – dyrektorem sprzedaży i360. Poniżej zamieszczam pełną treść rozmowy zapraszając do lektury.
Media i Marketing (MiM): Czy niepewna sytuacja rynkowa w niektórych branżach spowodowała spadek inwestycji w programy?
Dawid Łuciuk (DŁ) Rynek programów lojalnościowych B2B nie wyhamował. Zauważamy skłonność marek do inwestowania w długookresowe działania, których celem jest umocnienie relacji handlowych. Programy takie finansowane są z budżetów zarządzanych przez działy sprzedaży i trade marketingu. Na rynku programów lojalnościowych B2C aktywność przeniosła się do Internetu. Najaktywniejsze firmy to te, które prowadzą sprzedaż internetową, branża e-commerce jest tego najlepszym przykładem. Bardzo ostrożna w swoich działaniach nadal pozostaje m.in. branża HoReCa, czyli branża, która jest obarczona ewentualnym zagrożeniem zamknięcia.
MiM: Jakie trendy związane z digitalizacją komunikacji z uczestnikami były najbardziej widoczne w ostatnim czasie?
DŁ: Po pierwsze to inwestycja marek w aplikacje mobile – wiodący trend w ostatnim czasie. Analizując badania „Monitor Programów Lojalnościowych – edycja 2021 r. przygotowanego przez Instytut ARC Rynek i Opinia zauważamy, że faza dynamicznego wzrostu wykorzystania aplikacji mobilnych zatrzymała się na poziomie 74% wszystkich uczestników programu i oscyluje na zeszłorocznym poziomie tego wskaźnika. To, co jest widoczne na poziomie jakościowym, to rozwój zakresu funkcjonalności, jakie zaszyte są w aplikacjach. Po drugie to powiadomienia personalizowane push, które pozostawiają Uczestnika w stałym kontakcie z marką. W odpowiedzi na dotarcie do nowych odbiorców, w i360 powstała nowa inicjatywa jaką jest kanał YouTube i360 „O programach lojalnościowych nocą”. Na naszym kanale merytorycznie i w miłej atmosferze przybliżamy zagadnienia związane z programami lojalnościowymi oraz motywacyjnymi. Spotykamy się z ekspertami z różnych branż, aby przybliżyć wykorzystanie programów lojalnościowych na wielu płaszczyznach.
MiM: Jakie są wyzwania stojące przed programami w wydaniu e-commerce i omnichannel?
DŁ: Największym wyzwaniem jest dobór odpowiednich narzędzi, a co za tym idzie skutecznych narzędzi do komunikacji w każdym z tych kanałów. Dlatego tak ważne jest ważna jest spersonalizowana komunikacja. Uczestnik przez uczucie docenienia jest jeszcze bardziej lojalny wobec marki. Kolejnym wyzwaniem będzie utrzymanie sprzedaży, w niektórych branżach sprzed pandemii, a w niektórych w trakcie – będzie to dotyczyło branż e-commerce.
MiM: Czy zmieniły się preferencje co do nagród, benefitów
DŁ: Klient oczekuje nagrody natychmiastowej za swoje działania. Programy lojalnościowe zaczęły ofertować większą ilość e-nagród oraz nagród o niższej wartości, tak, by Uczestnik nie musiał długo czekać na benefit z uczestnictwa w swoim programie. Widać również coraz większą segmentację Uczestników wykorzystując przy tym spersonalizowana komunikację – Klienci chcą się czuć wyjątkowo oraz widzieć, że Program jest skierowany właśnie do nich przez szereg benefitów, które mogą otrzymywać od swojego zaangażowania w programie.
MiM: czy zmieniły się relacje, zwyczaje przetargowe na linii – agencja – klient
DŁ: Nie zauważyliśmy zmian, jeśli chodzi o relacje na linii agencja – klient. Jako podmiot wyspecjalizowany w programach lojalnościowych i motywacyjnych otrzymujemy szereg zapytań w zakresie stworzenia lub przejęcia programu od innych dostawców. Pomaga nam w tym również nasz kanał YouTube i360 „O programach lojalnościowych nocą”, gdzie przybliżamy zagadnienia związane z programami lojalnościowymi oraz motywacyjnymi. Zmienił się jedynie sposób prezentacji ofert, odbywają się online i przykładanie większej uwagi po stronie Klienta do budżetu niż możliwości jakie im oferujemy tworząc dedykowane narzędzie do budowania lojalności czy też motywacji.
Zapraszam do kontaktu.
O programach lojalnościowych wiemy wszystko.
Tomasz.Makaruk@i360.com.pl
22 331.09.97